Współpraca

Cześć. Jeżeli trafiłeś/aś tu, bo szukasz scenarzysty, który profesjonalnie1 rozpisze Twój pomysł, albo masz już scenariusz i potrzebujesz konsultanta lub script doctora – zapraszam do zapoznania się z moją ofertą.

Zapewniam pomoc od burzy mózgów, stworzenia postaci, storylinu, poprzez napisanie treatmentu, drabinki, gotowego scenariusza z dialogami, aż po szlifowanie kolejnych wersji (zgodnie z powiedzeniem Hemingwaya: The first draft of anything is shit). Generalnie, żadna tematyka mi niestraszna – pisuję i dramaty, i komedie, filmy historyczne, współczesne i sci-fi, a także obyczajowe, horrory i kryminały. Kocham też produkcje animowane. Najważniejsze są temat, dramaturgia i emocje. Obojętnie, czy mamy do czynienia z reklamą proszku do prania, czy z serialem premium. Nie boję się zabaw formalnych – zaburzania chronologii zdarzeń, prowadzenia narracji z OFF-u, rezygnacji z dialogów albo eksperymentów jak u Lyncha i Gaspara Noé. Wszystko oczywiście zależy od historii, jaką mamy do opowiedzenia.

Zawsze pracę zaczynam od porządnego researchu (jeśli jest on potrzebny, np. gdy opisuję pracę policji lub życie dworu królewskiego w XVIII wieku). Gdy jest to konieczne i są na to środki, korzystam z pomocy konsultantów (choćby medycznych albo specjalistów od gwary warszawskiej, etc.). Na ogół pracuję zdalnie, na swoim wygodnym laptopie, ale mogę, w razie potrzeby, pisać gdzie indziej. Szlifowałem już scenariusze na biwaku pod namiotem, na planach filmowych między ujęciami, zatem brak prądu i niekorzystne warunki pogodowe mi niestraszne2. Ponadto, bardzo lubię współpracować w writers’ roomach, jestem otwarty na propozycje i uwagi producentów, reżyserów i klientów.

Przyjmuję zlecenia na pisanie:

  1. scenariusza fabularnego filmu krótkometrażowego (5-30 stron). Z chęcią pomagam studentom filmówek, którzy potrzebują wsparcia przy filmie dyplomowym lub produkcji z potencjałem festiwalowym. Możemy pracować nad Twoim pomysłem albo wymyślić coś wspólnie – tematów jest od groma. Nie piszę jednak raczej etiud i ćwiczeń. No, chyba że masz naprawdę świetny pomysł, energię, a planety układają się tak, że propozycja jest “nie do odrzucenia”.
  2. scenariusza filmu fabularnego średnio- lub pełnometrażowego (45-120 stron). Jeśli jesteś autorem książki, wydawcą, który chce stworzyć adaptację, bądź producentem / reżyserem z pomysłem na scenariusz – śmiało uderzaj do mnie. Jestem autorem kilku scenariuszy pełnometrażowych (póki co, jednego zrealizowanego) i na co dzień pracuję jako konsultant nad różnymi dłuższymi tekstami innych scenarzystów i reżyserów.
  3. scenariusza serialu fabularnego (25 / 45 / 60 stron na odcinek). Pisuję i do Internetu, i do telewizji. Łącznie napisałem około 100 zrealizowanych odcinków różnych seriali do takich stacji jak TVN, Polsat, czy TVP. Moje produkcje można znaleźć również na Netfliksie. Mam doświadczenie przy konstruowaniu autorskich formatów (tworzeniu tzw. biblii serialu, planowaniu struktury odcinków i sezonów), zarządzaniu zespołem scenarzystów jako head writer, ale również przy “szeregowym pisaniu” do istniejących produkcji, jako twórca storylinu lub autor dialogów. Ważna uwaga: nie pisuję już scripted-docu, czyli tzw. paradokumentów oraz oper mydlanych (kasa nie jest najważniejsza3). Jeśli szukasz autora do nowego serialu komediowego albo produkcji premium, serdecznie się polecam.
  4. scenariusza filmu dokumentalnego (10-120 min). Jestem otwarty na wszelkie interesujące tematy. Mam doświadczenie przy pisaniu publicystyki oraz zbieraniu informacji. Byłem też konsultantem kilku produkcji tego rodzaju.
  5. scenariusza do sztuki teatralnej (30-90 stron). Jeżeli jesteś właścicielem teatru, bądź reżyserem, który chce przenieść swój pomysł z wyobraźni na papier – napisz do mnie. Kocham pisać komedie omyłek, ale chętnie zmierzę się także z poważniejszymi tematami. Lubię przełamywać tabu, mieszać granice gatunków. Mam doświadczenie w pisaniu librett do musicali. Przy pisaniu do teatru chętnie korzystam ze swojego doświadczenia z prowadzenia dramaturgii filmowej – najważniejsi oczywiście są bohaterowie, ale pamiętam zawsze o wartkości akcji.
  6. scenariusza teledysku muzycznego. Pisałem scenariusze przeróżnych klipów – rockowych, metalowych, popowych i hip-hopowych. Ale gatunek nie ma tu znaczenia. Każdy teledysk powinien być wizytówką artysty muzycznego, zatem zazwyczaj pierwsze pomysły powinny wychodzić od nich. Moją robotą jest oczywiście rozwinięcie ich i staranne ubranie w słowa, tak by w scenariuszu zawrzeć wrażliwość i stylistykę muzyki oraz subtelnie nawiązać do tekstu piosenki. Preferuję oczywiście pisanie teledysków z wątkiem fabularnym, ale nie widzę przeciwwskazań, by pomóc przy bardziej abstrakcyjnych, eklektycznych wizjach.
  7. scenariusza reklamy / spotu / filmu wizerunkowego / korporacyjnego. Pisałem scenariusze do kilku reklam restauracji, farb czy samochodów, ponadto pracowałem jako copywriter i redaktor newsów dla wielkich korporacji mediowych oraz tworzyłem scenopisy do wszelkiego rodzaju filmów promocyjnych. Mam również doświadczenie w crowdfundingu i prowadzeniu social mediów. Obojętnie, czy potrzebujesz zatem kilkuzdaniowego pomysłu, trafnego hasła, bądź bardziej rozbudowanego scenariusza na pół, pięć, czy dziesięć minut – możesz na mnie liczyć. Cenię sobie współpracę z klientami, agencjami reklamowymi i domami produkcyjnymi – mam wiele pomysłów i niecodziennych rozwiązań, które zachęcą Waszych konsumentów bądź partnerów biznesowych do skorzystania z Waszych usług lub do współpracy.
  8. scenariusza do filmu interaktywnego / gry wideo. Napisałem scenariusze do kilku produkcji interaktywnych, w tym do spotu społecznego i krótkiego serialu internetowego dla dużej stacji. Nieobce jest dla mnie pracowanie na “drzewkach” rozwoju fabuły i wprowadzanie konsekwencji za wybory widza/gracza. Współpracowałem również przy scenariuszu gry cRPG. Doskonale czuję się w tematyce fantastycznej, historycznej i kryminalnej. Jestem fanem RPG-ów, sandboxów oraz RTS-ów i gier przygodowych z ciekawą zagadką do rozwikłania. Z chęcią napiszę dialogi lub stworzę wielowymiarowych bohaterów i LORE. Jeśli szukasz scenarzysty z zacięciem pisania filmowego – polecam się.
  9. formatu programu publicystycznego. Stworzyłem kilka formatów na kanałach YouTube. Z chęcią napiszę pomysł na format programu telewizyjnego, internetowego o dowolnej tematyce, w sposób, który przyciągnie pożądanego widza.

Świadczę również usługi konsultanta scenariuszowego / script doctora.

Napisz do mnie, jeżeli masz już napisany scenariusz do filmu / serialu / gry, etc., bądź utknąłeś/ęłaś i poszukujesz specjalisty, który doradzi i doszlifuje Twój tekst. Mam wieloletnie doświadczenie head writera serialowego, publicysty, copywritera i redaktora prasowego. Od pewnego czasu stale współpracuję z różnymi reżyserami, producentami i Youtuberami nad ich scenariuszami.

Pomogę Ci nie tylko przy tak oczywistych sprawach, jak gramatyka, interpunkcja, ale również poprawnie sformatuję Twój tekst, tak by odpowiadał ogólnoświatowym standardom. Przede wszystkim zaś – przeanalizuję Twój scenariusz pod kątem dramaturgicznym, psychologicznym, rytmicznym i stylistycznym. Pomogę Ci rozebrać scenariusz na części pierwsze (jeśli będzie to konieczne), wyznaczyć lub podbić ważne punkty zwrotne oraz ożywić Twoich bohaterów, relacje i urozmaicić ich słownictwo.

Sposób pracy będzie zależał od Ciebie: mogę zarówno wysyłać Ci uwagi i propozycje zmian do tekstu, jak i możemy się spotykać na żywo / na wideorozmowie / zdzwonić przez telefon i dyskutować. Jeśli czujesz się mniej pewnie z pisaniem scenariuszy / dialogów, mogę sam, po uzgodnieniu z Tobą, dopracować Twój tekst – podbić dramaturgię scen, opracować dialogi, itd. To już oczywiście jest bardziej czasochłonne i kosztowne, ale spokojnie: prawie zawsze można pójść na jakiś kompromis.

Zanim zaczniemy współpracę…

Do każdego nowego projektu podchodzę indywidualnie i wkładam dużo starań, żeby był jak najbardziej interesujący. Zanim jednak się ze mną skontaktujesz, proszę, żebyś pamiętał/a, że:

  1. nie zaczynam pracy bez spisanej umowy – jasno określone warunki na samym początku są gwarancją naszych najlepszych intencji. No i zwyczajnie jest to wymagane przez prawo.
  2. szybkie jest wrogiem dobrego i taniego – jeśli tekst musi być gotowy na wczoraj, spodziewaj się wyższej stawki. Przede wszystkim szanujmy siebie oraz swój czas.
  3. nie piszę całych scenariuszy za darmo – jeśli chcesz najpierw zobaczyć, jak piszę, mogę przesłać Ci swoje portfolio. Mogę spisać kilka pomysłów, w wypadku ciekawych projektów nawet dłuższy treatment. Jednak pisanie właściwego scenariusza (czy choćby jego znacznej części lub drabinki) jest już pracą, za którą należy się uczciwe honorarium.
  4. nie poprawiam w nieskończoność i za darmo – nie pozwalam sobie na takie sytuacje, w których ja wykonam dzieło zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami, a potem klient zmienia zdanie i każe pisać coś od nowa lub zupełnie przerobić za tę samą stawkę. Oczywiście do 2-3 sesji poprawek jest to w cenie, jednak każda kolejna powinna być dodatkowo płatna.
  5. nie angażuję się w projekty nacechowane politycznie – dotyczy to każdej partii i strony. Czym innym są jednak projekty, które rozszerzają świadomość społeczną na niektóre drażliwe, potrzebne tematy.

Jeżeli powyższe Cię nie zraziło / zachęciło – śmiało zachęcam do kontaktu. Jestem dostępny mailowo, ale również na Facebooku i Instagramie. W razie chęci podjęcia współpracy, mogę się też spotkać i zdzwonić telefonicznie lub przez wideorozmowę.

1 Oczywiście “profesjonalnie” to chyba najbardziej wyświechtane słowo w branży filmowej, ale mam tu na myśli: Będzie zrobione dobrze i na czas.

2 To proszę wziąć w nawias “pół żartem, pół serio” – każde skalanie scenarzysty zmuszeniem go do wyjścia z jego domu / biura ma swoją cenę. Niekoniecznie finansową.

3 Obecnie staram się pracować tylko nad rzeczami, pod którymi nie będę wstydził się podpisać. Powiedzmy – taki kolejny etap w karierze scenarzysty. Co nie znaczy, że przyjmuję biedowe stawki.